Miért érdemes eSzemélyit igényelni és miért kérjük az eAláírás és az időbélyegzés szolgáltatást?

dr. Horpácsi Zsanett

Ugyan már 2016. január 1. napjától igényelhető eSzemélyi, azonban sokak még mindig nem rendelkeznek vele, ám rövidesen bárkit érintő mindennapi ügyintézés során is elengedhetetlenné válik az azzal együtt igényelhető eAláírás és időbélyegzés szolgáltatás.

Az eSzemélyiben található chip a korábbi személyazonosításra és utazásra jogosító igazolványhoz képest a személyes adatokat nem, de az az alábbiakat tartalmazza:

Az új okmányt időpontfoglalást követően az okmányirodai- vagy kormányablak ügyfélszolgálaton tudják igényelni és a személyes okmányigénylés esetén tudják kérni az eAláírás és az időbélyegzés szolgáltatást. Ezek nem automatikusan, csupán opcionálisak, azonban mindenképp javasolt ezek kérelmezése a jövőbeni ügyintézés megkönnyítése érdekében. A gyakorlatban az okmány igénylésekor két borítékot kell kapniuk, egy zöld szegélyű (személyazonosító igazolvány kódkártya) és egy kék szegélyű (elektronikus aláírás igazolvány kódkártya) borítékot, melyek tartalmazzák a funkciók aktiválásához és használatához szükséges kódokat.

A fentieknek megfelelően elkészített igazolvány elkészültét és átvételét követően szükséges mind az elektronikus azonosítás, mind az elektronikus aláírás és a PIN kód aktiválása is. Az aktiválást javasoljuk, hogy az okmányigénylés helyszínén végezzék el, mivel otthonról csak kártyaolvasó segítségével lehetséges. Az eSzemélyi okmány igénylése illetékmentes. Az ügyintézéshez azonban ne felejtsék otthon a még érvényes vagy az előző évben még érvényes személyazonosító igazolványukat vagy a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványukat (útlevél, vezetői engedély).

A jelenlegi tervek szerint az elektronikus ingatlan-nyilvántartás 2024. február 1. napjától kerül bevezetésre, mely időponttól kezdődően az eddig megszokott aláírás helyett ingatlan tulajdonjogának átruházására irányuló szerződés (adásvétel, ajándékozás, csere, stb.) – mint a legtöbbeket érintő megállapodások, – valamint valamennyi ingatlan-nyilvántartási eljárás kizárólag valamennyi szerződő fél részéről történő elektronikus aláírás esetén lesz lefolytatható, melyhez az érvényes eSzemélyi igazolvány valamint az aktivált eAláírás és időbélyegzés szolgáltatás elengedhetetlen.

Az eSzemélyi igazolvány érvényessége ellenőrizhető az “Okmányérvényesség ellenőrzése” szolgáltatás segítségével ezen a webes felületen: link

Amennyiben már rendelkeznek eSzemélyi igazolvánnyal és aktivált eAláírás és időbélyegzés szolgáltatással, úgy mind az igazolvánnyal, mint telefonos applikációval képesek lesznek aláírni bármely ingatlan ügylethez szükséges iratot.

A telefonos applikáció az alábbi linkekről tölthető le:

 

Az eSzemélyi igazolványon túl – a könnyebb és gördülékeny ügyintézés érdekében – javasoljuk, hogy mindenki csináltasson magának Ügyfélkapu regisztrációt vagy amennyiben azzal már rendelkeznek, de az ahhoz tartozó jelszó érvényessége lejárt, úgy a regisztráció megújítása szükséges.

A e-ingatlan-nyilvántartás bevezetését megelőzően és azt követően is állunk tisztelt Ügyfeleink rendelkezésére bármely, ingatlant érintő ügylet kapcsán: